Salgs- og leveringsbetingelser
Firmaoplysninger:
Kvalitetsmarkiser ApS
Søndergade 26
DK-6230 Rødekro
Tlf: 92 92 17 60
Mail: info@kvalitetsmarkiser.dk
CVR: 42330353
Salgs- og leveringsbetingelser Kvalitetsmarkiser ApS
Generelt
Enhver leverance mellem parterne finder sted på grundlag af nærværende almindelige salgs- og leveringsbetingelser, medmindre andet fremgår tydeligt i ordrebekræftelse. Man er som køber forpligtet til at læse ordrebekræftelse & salgs- og leverings-betingelser grundigt igennem og godkende dem inden bestilling.
Ordrer og fakturaer får automatisk et bilagsnummer, som altid skal bruges ved efterfølgende henvendelser. Det er derfor vigtigt altid at gemme ordrebekræftelser og fakturaer fra Kvalitetsmarkiser ApS.
Kvalitetsmarkiser ApS benytter online ordrestyring og der tages løbende billeder af montagen som brug til kvalitetssikring mm.
Tilbud, ordre og accept
Et tilbud fra Kvalitetsmarkiser ApS er normalt gældende i 30 dage fra tilbudsdato medmindre andet udtrykkeligt fremgår af tilbud. Tilbuddet bortfalder såfremt Kvalitetsmarkiser ApS ikke forinden udløbet af denne periode har modtaget en bestilling.
Leveringstider oplyst i tilbud og ordrebekræftelse skal anses for at være vejledende og kan ændres i forhold til montageplanlægning på det aktuelle leveringstidspunkt. Såfremt der sker ændringer i de på tilbudsdagen gældende materialepriser, moms, afgifter mv. i forhold til hvornår køber bestiller, forbeholder Kvalitetsmarkiser ApS sig ret til at foretage regulering af tilbudsprisen. En evt. regulering vil altid fremgå på ordrebekræftelse og efter godkendt ordrebekræftelse kan prisen på den godkendte ordre ikke ændres fra Kvalitetsmarkiser ApS’s side, medmindre levering af ordren pga. købers forhold udsættes væsentligt.
Alle tilbud er baseret på at levering og montering af ordrer kan foregå kontinuerligt og uhindret ud fra Kvalitetsmarkiser ApS’s planlægning og at alle punkter i gældende salgs- og leverings-betingelser i øvrigt er godkendt af køber.
Bestilling
Al endelig bestilling skal som udgangspunkt foregå på e-mail af køber for at undgå misforståelser. Ved indtelefonerede bestillinger hæfter Kvalitetsmarkiser ApS ikke for eventuelle fejl eller mangler.
Efter bestilling fremsendes en ordrebekræftelse på mail over det bestilte. Køber har pligt til at efterse ordrebekræftelse grundigt og pligt til at reklamere overfor uoverensstemmelser mellem bestillingen og indholdet af ordrebekræftelsen, senest 2 dage efter den er modtaget. Kvalitetsmarkiser ApS bestiller ikke varer hjem til en ordre uden ordrebekræftelsen er godkendt. Forventet leveringstid som fremgår af ordrebekræftelse, bliver derfor forlænget, hvis køber ikke godkender ordren indenfor 2 hverdage.
Levering
Forestår Kvalitetsmarkiser ApS montagen og/eller levering af solgte produkt, sker levering/fragt på Kvalitetsmarkisers ApS risiko og regning. For alle ordrer overgår ansvaret for produkterne til køber ved levering.
Sker levering efter leveringsklausulen ab lager, Søndergade 26, 6230 Rødekro er levering/fragt på købers regning og risiko. Husk altid at kontrollere varen/emballagen grundigt ved modtagelse for evt. transportskader. Ved evt. transportskader skal der tages billeder af skaden til fremtidig dokumentation, og der skal på fragtbrevet angives at varen er modtaget med forbehold og der skal på fragtbrevet skrives hvilke skader der er konstateret. En fragtskade skal anmeldes til os straks efter konstatering, og senest 2 dage efter modtagelse. Kvalitetsmarkiser ApS hæfter ikke for transportskader der ikke er anmeldt indenfor tidsfristen på 2 dage fra leveringsdato.
På ordrebekræftelsen er der altid anført en forventet leveringstid og denne må ikke betragtes som endelig leveringsdato men udelukkende som forventet. Forsinkelse som følge af mangelfulde leverancer, fragtskader, forsinkelse i transport fra Kvalitetsmarkiser ApS’s underleverandører udskyder leveringstidspunktet til køber tilsvarende og er ikke misligholdelse, medmindre Kvalitetsmarkiser ApS kunne forudse forholdets indflydelse på tidspunktet for bestilling.
Da produkter og leverancer fra Kvalitetsmarkiser ApS er meget sæsonbetonet, vil forsinkelser indtræffe under højsæson eller ved andre perioder med meget øget efterspørgsel. Samtidig kan vejrlig forhold som regn, frost/sne eller kraftig vind udskyde planlagt leveringstidspunkt. Selvom Kvalitetsmarkiser ApS gør hvad der muligt for at undgå forsinket levering, vil det nogle gange kunne indtræffe. En overskridelse af leveringstiden med op til 30 arbejdsdage på grund af Kvalitetsmarkiser ApS forhold i enhver henseende betragtes som rettidig levering, hvorved køber ikke af den grund kan udøve nogen beføjelser over for Kvalitetsmarkiser ApS.
Kvalitetsmarkiser ApS påtager sig ikke noget ansvar eller nogen erstatningspligt i forbindelse med følgevirkninger på grund af forsinket levering/montering. Har man som køber planlagt andre håndværkere i forbindelse med Kvalitetsmarkiser ApS’s leverance som eksempelvis elektrikere eller brolæggere, kan Kvalitetsmarkiser ApS ikke holdes ansvarlig for ekstra udgifter til disse i forbindelse med forsinket leverance fra Kvalitetsmarkiser ApS’s side. Kvalitetsmarkiser ApS anbefaler at man planlægger efterfølgende håndværkere et par dage efter planlagt aflevering og at man laver en fleksibel aftale med de efterfølgende håndværkere, der evt. kan flyttes.
Kvalitetsmarkiser ApS afleverer opgaver håndværker-rengjort og en grundigere rengøring og evt. polering af glas påhviler køber medmindre andet skriftligt er aftalt. Evt opgravet jord lægges på købers grund på et område anvist af køber medmindre andet er skriftligt aftalt. Kvalitetsmarkiser ApS afleverer som udgangspunkt markiser, pergolaer og mekanisk solafskærmning prøvekørt og indstillet med løsthængende kabler. Elektrikerudgifter er derfor aldrig med i leverancen, medmindre det tydeligt fremgår i ordrebekræftelse.
Ved aflevering af opgaver laves der afleveringsforretning fra Kvalitetsmarkiser ApS’s montører. Dette betyder at man som køber/bruger skal være hjemme på afleveringsdagen. Er køber/bruger ikke til stede under aflevering forsøges afleveringsforretning udført på mail eller telefon. Drift & Vedligehold vejledning bliver afleveret fysisk og fremsendt på mail på det købte produkt og disse skal følges for at opretholde garantien på produktet. Det er altid købers ansvar at sætte sig grundigt ind i det købte produkt og især gøre sig bekendt med begrænsninger i forhold til vind, regn og frost.
Skulle der imod forventning være mangler ved produktet under aflevering, er køber ikke berettiget til at holde penge tilbage. Kvalitetsmarkiser ApS er forpligtet til at udbedre fejl og mangler på et afleveret produkt indenfor rimelig tid (se også punktet Fejl & mangler).
Tidsplan forsinkelse – Force majeure
Kvalitetsmarkiser er berettiget til tidsfristforlængelse af levering såfremt denne er begrundet i en eller flere af følgende omstændigheder:
- Sygdom hos ansatte eller leverandører.
- Pandemier og lignende som eksempelvis Covid 19
- Vejrlig
- Strejke
- Arbejdskonflikter
- Vareknaphed
- Fragtskade
- Øvrige force majeure lignende forhold
- Planlagt ferie- og lukkedage. Ferier (normalt i ugerne 29, 30, 51, 52 og uge 1), weekend, kalenderfridage. Alt dette medregnes ikke som arbejdsdage.
Såfremt forsinkelse ved leveringen skyldes, at Kvalitetsmarkiser ApS er forhindret til levering på grund af arbejdskonflikt, brand, krig, sygdom hos ansatte, fuldmægtige eller enhver anden omstændighed samt alle tilfælde af force majeure, udskydes leveringen med den tid, som hindringen varer. Dette gør sig gældende uanset om årsagen til forsinkelsen indtræffer før eller efter udløbet af den aftalte leveringstid.
Betaling
Betaling skal altid ske efter den til enhver tid gældende aftale og fremgår altid af ordrebekræftelse – typisk er betalingsfristen netto 8 dage efter afleveret opgave. Overholdes betalingsfristen ikke medfører det rykkergebyrer og morarenter på 2% af restgælden pr. påbegyndt måned. Betaling af morarenter afskærer ikke Kvalitetsmarkiser ApS fra at kræve erstatning for yderligere tab, misligholdelse af betalingspligten måtte medføre.
Kvalitetsmarkiser ApS forbeholder sig retten til at kræve enten delvis eller fuld forudbetaling inden en ordre sættes i gang.
Kvalitetsmarkiser ApS forbeholder sig retten til at få udleveret folkeregisteradresse og fødselsdato samt kræve en kreditvurdering eller bankgaranti. Foretages anmodning om bankgaranti eller kreditvurdering kan en ordre først igangsættes når denne er positiv.
Udskydes ordren tidsmæssigt pga. købers forhold, forbeholder Kvalitetsmarkiser ApS sig retten til at kræve en a conto-betaling som er rimelig i forhold til ordrens størrelse. Denne a conto-betaling faktureres når varerne er kommet på Kvalitetsmarkiser ApS lager eller når ordren skulle have været monteret forhold til først planlagt.
Kvalitetsmarkiser ApS forbeholder sig retten til at kræve a conto-betalinger hvis en montage efter den er igangsat af den ene eller anden bliver forsinket i forhold til planlagt forløb. Dette gælder både hvis køber, Kvalitetsmarkiser ApS eller andre forhold er skyld i forsinkelsen. A conto-betalingen vil procentvis udgøre den del af leveringen og montagen der har fundet sted inden forsinkelsen indtraf.
Betaling skal ske via bankoverførsel og kan ikke ske med kontanter eller mobilepay. Betalingsoplysninger vil til enhver tid fremgå på faktura.
Alle fakturaer fremsendes på mail eller direkte til EAN-nummer hvis dette er muligt.
Annullering
En ordre hos Kvalitetsmarkiser ApS kan som udgangspunkt ikke annulleres eller ændres efter den er godkendt skriftligt af køber ved godkendelse af ordrebekræftelse. Køber kan ikke annullere ordren, hvis ordren iflg. Køber ikke leveres til tiden. Uanset hvad, så kan en annullering eller ændring af igangværende ordre kun ske med Kvalitetsmarkiser ApS skriftlige samtykke. Såfremt køber uberettiget ophæver eller ændrer en skriftligt indgået ordre er Kvalitetsmarkiser ApS berettiget til erstatning i form af positiv opfyldelsesinteresse.
En ordre kan ikke annulleres efter godkendelse, hvis køber ikke får byggetilladelse til at opføre den købte pergola. Køber har til enhver tid selv ansvaret for at søge byggetilladelse hvis produktet kræver dette og dette bør være på plads inden bestilling. Kvalitetsmarkiser ApS søger ikke byggetilladelser men er gerne behjælpelig med tegninger, teknisk dokumentation mm.
Kvalitetsmarkiser ApS forbeholder sig retten til at annullere en ordre, hvis ordren af den ene eller anden grund ikke kan udføres tilfredsstillende. Har køber haft udgifter i form af forudbetalinger af det bestilte refunderes disse. Kvalitetsmarkiser ApS er ikke erstatningspligtig overfor køber ved andre udgifter, hvis en ordre annulleres.
Privatkøb
I visse tilfælde er privatkøb omfattet af Forbrugeraftaleloven. I det omfang, at Kvalitetsmarkiser ApS foretager leveringer, som er fremstillet efter forbrugerens specifikationer eller har fået et tydelig personligt præg, jfr. Forbrugeraftalelovens § 18 stk. 2, nr. 3 gælder ingen fortrydelsesret.
I øvrige tilfælde yder Kvalitetsmarkiser ApS efter Forbrugeraftaleloven 14 dages fortrydelsesret. Dette gælder alene ved køb af standardvarer, som er normalt lagerført hos Kvalitetsmarkiser ApS. Bestillingsvarer som Kvalitetsmarkiser ApS normalt ikke har på lager, tages ikke retur. I det omfang Forbrugeraftaleloven finder anvendelse foretages der regulering af købet i overensstemmelse med Forbrugeraftaleloven.
Erhvervskøb
Ved levering af produkter til erhvervsdrivende gælder ingen fortrydelsesret eller tilbagelevering medmindre det fremgår af ordrebekræftelse.
Montagen
Forestår Kvalitetsmarkiser ApS montage af købte varer, påhviler det altid køber eller dennes rådgiver at fremskaffe og bekoste tilladelse fra enhver myndighed, således at montagen i enhver henseende kan ske lovligt og uhindret. Dette gælder også for lokale forhold som ejerforeninger mm.
Monteringen forudsættes altid foretaget i en ubrudt arbejdsgang og bestemt af Kvalitetsmarkiser ApS.
Inden monteringen foretages skal køber sikre at;
- De for opgaven nødvendige adgangsforhold er til stede, herunder fast plan grund på montagestedet. Er det nødvendigt at udlægge køreplader eller lign, for at montører kan arbejde sikkert, afholder køber alle udgifter til dette medmindre andet fremgår af ordrebekræftelse.
- Montagestedet skal være ryddet for møbler, planter, byggematerialer mm, så montører fra Kvalitetsmarkiser ApS nemt og uhindret kan udføre opgaven sikkert.
- Eventuelt andet støbe-, pudse-, afsyrings-, og maler- og fugearbejde er tilendebragt hvis dette er relevant.
- Eventuelt andet tag-, gavl-, tagrende- og facadearbejde i øvrigt er afsluttet hvis dette er relevant.
- Fastgørelsesmuligheder i/på bygningen/facaden er rigeligt til stede og at bygningskonstruktionen er dimensioneret til at bære produkter fra Kvalitetsmarkiser ApS. Kvalitetsmarkiser ApS kan under opmåling udelukkende foretage en professionel vurdering af bæreevnen på en given facade, og kan ikke drages til ansvar for skader på facaden og følgeskader på andre objekter under eller omkring produktet, hvis facade/bygning ikke kan holde til Kvalitetsmarkiser ApS’s produkter. Ønskes en vurdering/beregning af ingeniør, arkitekt eller lignende, er det købersansvar at fremskaffe dette. Forsinkes eller udskydes Kvalitetsmarkiser ApS’s leverance pga. manglende bæreevne i bygningskonstruktion har Kvalitetsmarkiser ApS ret til at fakturere spildtid, transport, lift/stillads mm.
- At alle sikkerhedsforhold på montagestedet/byggepladsen som minimum overholder de aktuelt gældende krav fra Arbejdstilsynet. Forsinkes Kvalitetsmarkiser ApS arbejde pga. manglende opfyldelse af sikkerhedskrav har Kvalitetsmarkiser ApS ret til at fakturere spildtid, transport, lift/stillads mm.
- Oplyse om eventuelle. skjulte installationer på/i facade, vinduesrammer, stålrammer eller lign. Kvalitetsmarkiser fraskriver sig ethvert ansvar hvis ikke der er blevet tydeligt gjort opmærksom på skjulte installationer. Oplysningen om skjulte installationer skal ske skriftligt og med skitsetegninger der tydeligt viser den skjulte installation.
- Oplyse om evt. nedgravede kabler, rørinstallationer, brønde mm. hvis leverance indebærer gravearbejde.
- Der er adgang til vand, 230V og toilet til montører.
Bekræftet levering af montage er baseret på, at ovennævnte betingelser er bragt i orden, når Kvalitetsmarkiser ApS montører ankommer til montagepladsen. Omkostninger (f.eks. ventetid, ekstraydelser, lift/stillads, ekstrakørsel m.v.) på grund af forsinkelser eller mangler ved nævnte betingelser, som påføres Kvalitetsmarkiser ApS, vil blive faktureret særskilt efter gældende timesats 750 kr/time eksklusiv moms. Kørsel faktureres med 6 kr/km eksklusiv moms. Lift, stillads, kran og andre tekniske hjælpemidler faktureres efter gældende dagssats.
EL-arbejdet som tilslutning, kabeltrækning, hulboring for kabelgennemføring, montage af motorstyringer, sensorer, er ikke inkl. i montageomfanget med mindre det skriftligt og klart fremgår af ordrebekræftelsen. Al intern el-arbejde i de produkter Kvalitetsmarkiser ApS tilbyder, er altid inkl. i montageomfang medmindre andet fremgår af ordrebekræftelse. Som udgangspunkt afleveres produkter prøvekørt og justeret/indstillet med løsthængende kabler.
Stillads, lift, faldsikring og andre teknisk nødvendige hjælpemidler er ikke inklusiv i montagen med mindre det skriftligt og klart fremgår af ordrebekræftelse.
Hvis køber eller dennes håndværker selv forestår andre arbejder i forbindelse med levering af produkter fra Kvalitetsmarkiser ApS, er det altid købers ansvar at sætte sig grundigt ind i produkterne fra Kvalitetsmarkiser ApS. Dette er især gældende hvis disse skal bygges sammen eller monteres tæt op ad hinanden. Vil køber eksempelvis selv anlægge træterrasse, eller støbe fundamenter i forbindelse med at Kvalitetsmarkiser ApS skal levere en markise eller en pergola, er det købersansvar at terrassen bliver forberedt til markisen eller pergolaen i alle henseender. Det samme gør sig gældende ved produkter der ønskes indbygget i facaden eller ønskes leveret som skjult montage. Her er det købersansvar at sætte sig ind i det ønskede produkt og dettes egenskaber. Kvalitetsmarkiser ApS er altid behjælpelig med information omkring det solgte produkt, men kan ikke holdes til ansvar for ikke at have informeret nok omkring en given leverance.
Forestår Kvalitetsmarkiser ApS ikke montagen af solgte produkt, er det til enhver tid købers ansvar at indhente de korrekte montagevejledninger, sætte sig grundigt ind i montagen og hermed også egenskaberne for det købte produkt og efterfølgende montere produktet fuldstændig korrekt. Kvalitetsmarkiser ApS er altid behjælpelig med montageinformation, men det er til enhver tid købers ansvar at produktet monteres korrekt. Reklamation som følge af fejlmonterede produkter dækkes ikke – heller ikke hvis køber mener at montagevejledning og tekniske tegninger er mangelfulde.
Garanti
Kvalitetsmarkiser ApS yder som udgangspunkt 2 års garanti og reklamationsret på alle produkter. Faktura gælder som garantibevis og kan man ikke fremvise faktura eller henvise til fakturanummer, kan man ikke reklamere på produktet.
Andre udvidede garantier forekommer og det er altid garantien der fremgår af det tekniske materiale på det købte produkt der er gældende. Teknisk materiale kan frit downloades på www.kvalitetsmarkiser.dk under det enkelte produkt eller fremsendes ved forespørgsel. Normalt fremsender Kvalitetsmarkiser ApS teknisk materiale i forbindelse med tilbud eller ordrebekræftelse, hvor garantien fremgår.
Udvidede garantier er:
- Weinor markiser: 7 års teknisk garanti på selve markisen, 10 års teknisk garanti på armene på markisen, 5 års garanti på motor.
- Renson Fixscreen monteret tæt på facaden som solafskærmning: 7 års garanti på Fixscreen teknologien – der garanteres at screendug altid er udspændt og ikke har bølger. Desuden garanteres der at dugen ikke kører ud af sidestyr indenfor de første 7 år. Garanteret vindtolerance på Renson Fixscreen IM-1 er 36 m/s. Garanti på motor og dug: 5 år.
- Renson Fixscreen monteret som sol/vind-afskærmning i overdækkede terrasser og pergolaer: 7 års garanti på Fixscreen teknologien – der garanteres at screendug altid er udspændt og ikke har bølger. Desuden garanteres der at dugen ikke kører ud af sidestyr indenfor de første 7 år. Garanteret vindtolerance på Renson Fixscreen IM-7 er 17 m/s. Garanti på motor og dug: 5 år.
- Renson Pergola: 10 års garanti på konstruktionen, 5 års garanti på sideluk, 5 års garanti på motorer.
- Lakeringer på alle Renson produkter med Seaside Quality A coating: Op til 10 år afhængig af montagested.
- Corradi produkter: 5 års teknisk garanti på konstruktion, motorer og duge.
Bemærk at styringsdele, LED-belysning, varmelamper, højtalere og fjernbetjeninger ikke indgår i produktgarantierne, så disse punkter ydes der som udgangspunkt 2 års garanti på.
Garantier og dermed reklamationsretten på produkter kun er gældende ved korrekt brug og ved overholdelse af drift- og vedligehold vejledninger på produkterne. Garantien kan bortfalde hvis køber selv eller anden part har forsøgt at udbedre en evt. fejl eller defekt.
Reklamationsret og generel produktinformation
Reklamationsret omfatter udelukkende fejl eller mangler i produktet indenfor garantiperioden og dækker ikke ved hærværk, modifikationer, groft misbrug eller fejlbetjening.
Ved konstatering af fejl, skader eller mangler skal produktet straks tages ud af drift og må ikke benyttes igen uden skriftlig accept af Kvalitetsmarkiser ApS. Følgeskader ved brug efter konstatering af fejl eller defekt dækkes ikke af garantien. Kvalitetsmarkiser forpligter sig til at afhjælpe alle fejl og mangler indenfor garantiperioden som kan henføres til fejl i produktets konstruktion, materialet eller forarbejdning under forudsætning af at betjening, drift og vedligehold er udført efter forskrifterne. Hvis udbedring af reklamation medfører indgreb i andet end den leverede vare, påhviler arbejdet og omkostningerne køber.
Ved udbedring af reklamationer afholder Kvalitetsmarkiser ApS udgifter til transport, arbejdsløn og materialer til udskiftning af det reklamerede. Kvalitetsmarkiser ApS afholder i forbindelse med udbedring af en reklamation ikke eventuelle udgifter til lift, stillads, kranbil, afspærring mm der er nødvendige for arbejdets udførelse – disse udgifter påhviler alene køber.
Er det leverede produkt blevet modificeret, ombygget eller er der tilføjet effekter på produktet af køber efter levering uden Kvalitetsmarkiser ApS’s skriftlige samtykke, kan køber ikke reklamere på produktet.
Reklamationer på markiser, pergolaer og solafskærmning pga. defekter i det elektroniske udstyr (styringer, sensorer mm) dækkes ikke. Det er altid brugerens ansvar at markiser og solafskærmning ikke er kørt ud i vejrsituationer, der kan ødelægge produkterne. Det er derfor vigtigt at frakoble automatik (solfunktion) på markiser og solafskærmning i perioder med meget blæsevejr og i frostvejr.
Skal en terrassemarkise eller pergolamarkise bruges i regnvejr, skal den have den som minimum have den anbefalede hældning i forhold til markisens dimensioner. Der anbefales normalt en hældning på 14º hvilket ca. svarer til 23 cm/meter udfald. Markiser kan kun dræne den mængde vand der kommer ved normalt regnvejr og aldrig kraftigt regnvejr. Skader på markiser som følge af kraftige regnskyl dækkes ikke under garantien. Dette er uanset hældning på markisens dug. Det er altid brugerens ansvar at markiser ikke er ude i kraftigt regnvejr der kan skade dem.
Skader på markiser, solafskærmning eller terrasseoverdækninger som følge af snevejr/frostvejr dækkes ikke, da Kvalitetsmarkiser ApS generelt fraråder brug af produkterne i snevejr/frostvejr og uanset hvad, skal brug af produkterne i frostvejr altid være under opsyn. Brug/drift af markiser, mekanisk solafskærmning og pergolaer er altid på brugernes ansvar. Kvalitetsmarkiser ApS anbefaler at man frakobler automatisk drift af markiser og solafskærmning i vinterhalvåret.
Er man i tvivl om hvordan man som bruger skal bruge Kvalitetsmarkiser ApS’s produkter kan alle Drift- og vedligeholds vejledninger (D&V) hentes på vores side eller sendes på mail. Skader på produkter som følge af man ikke har læst D&V dækkes ikke. Det er altid brugernes ansvar at sætte sig ind i det købte produkt. Køber har selv ansvaret for at give instrukser videre til bruger, hvis køber ikke er bruger af produktet.
Kvalitetsmarkiser ApS har ikke pligt til at afhjælpe mangler, der skyldes manglende vedligeholdelse eller ekstraordinære klimatiske påvirkninger.
Da markiser og pergolaer er opbygget af materialer der arbejder meget i forhold til temperaturen og vind og vejr i det hele taget, er der i nogle tilfælde risiko for den leverede konstruktion bliver lidt utæt i samlinger i forhold til regnvand. Dette gør sig også gældende for produkter monteret op af en facade og især for en “levende” facade som en træfacade. Kvalitetsmarkiser ApS monterer normalt en inddækning eller en fuge imellem tilstødende bygningsdele, men denne fuge må ikke anses for at være 100% tæt. Kvalitetsmarkiser ApS gør naturligvis alt muligt for at undgå dette ved at følge montagevejledningen til fulde samt bruge den bedst mulige fugemasse, men det kan desværre ikke undgås i alle tilfælde. Mindre utætheder som følge af “vind og vejr” hvor det vil dryppe lidt under markisen/pergolaen, er ikke reklamationsberettigede og kan oftest udbedres af lokal håndværker med kendskab til fugearbejde eller blikarbejde.
Skydeglas, foldeglas og rammeløst fast glas kan ved eksempelvis slagregn ikke betragtes som at være 100% vandtæt.
Fixscreens og Loggia skodder som sideafskærmning i overdækkede terrasser og pergolaer kan ved eksempelvis slagregn ikke anses for at være 100% vandtætte.
Pergolaer og markiser er lette og åbne konstruktioner og ikke egentlige bygninger. Derfor har de visse begrænsninger set i forhold til disse. Afhængigt af produkttype kan nogle pergolaer eller markiser ikke håndtere meget kraftigt regnvejr over en længere periode og vil løbe over i tagrenderne. Dette er ikke grundlag for en reklamation. Derfor er det vigtigt at man som køber ikke placerer noget under produktet, der ikke kan tåle at være udendørs.
Kvalitetsmarkiser ApS benytter ofte ekspanderende fugebånd (ill-mod bånd) som finish for at dække en sprække pænt til. Dette ekspanderende fugebånd kan i nogle tilfælde hvis produktet eksempelvis arbejder meget i vind og vejr løsne sige og/eller falde ned. Dette vil aldrig have en funktionel betydning for produktet og er udelukkende kosmetisk. Løse eller nedfaldne fugebånd, er ikke grundlag for en mangel eller reklamation og kan nemt sættes på plads igen af lokal håndværker eller lignende.
Man kan ved knækarmsmarkiser efter første gang de er ude i vind opleve at frontprofilen efterfølgende hænger lidt skævt i forhold til da markisen blev afleveret. Denne skævhed er ikke direkte reklamationsberettiget da den er forbundet med en produktegenskab ved markisen, medmindre man kan påvise en egentlig montagefejl. Markisen kan sagtens justeres igen så den hænger lige, men dette er ikke direkte dækket under garantien.
Endestop på motorer i markiser, pergolaer og solafskærmning justeres på bedste vis under montagen af erfarne montører. Under afleveringsforretning kan køber/bruger også selv tjekke at endestop er justeret korrekt. Da dugen på rullen i produktet med tiden vil lægge sig strammere om valsen, vil det ved nogle produkter være nødvendigt at efterjustere endestop. Dette kan klares af køber selv efter instruks fra Kvalitetsmarkiser ApS eller på forlangende og imod betaling ske fra Kvalitetsmarkiser ApS montører eller konsulenter. Efterjusteringer af endestop efter produktet har været i brug i over 2 mdr betragtes ikke som en mangel og er ikke reklamationsberettiget.
Generelt er småjusteringer, smøringer og tilretninger på et monteret produkt fra Kvalitetsmarkiser ApS efter 2 måneders brug ikke reklamationsberettiget.
Markiseduge får bølger i dugen ved sammensyninger og markiseduge kan få lette striber i dug (farveændringer) ved små foldninger. Dette er normalt og gælder for alle typer/mærker markiseduge. Bemærk at ved udskiftning af markiseduge kan der pga. håndtering opstå mørke skygger eller knækfolder (især lyse duge). Dette forsøges altid at mindskes men kan desværre ikke altid undgås og er ikke reklamationsdækket.
Pergolaer, markiser og anden udvendig solafskærmning er primært konstrueret af aluminiumsprofiler, der ved svingende temperaturer kan afgive afspændingslyde. Dette er en naturlig egenskab ved produktet og er derfor ikke reklamationsberettiget.
Kondens under markiseduge eller pergolaer (især i efteråret) er ikke reklamationsberettigede uanset baggrunden for kondensdannelsen. Dette er ikke en fejl ved produktet men en egenskab.
Ved sammenbygning af flere typer produkter, kan der opleves en meget lille farveforskel de enkelte profiler i mellem, selvom de er lakeret med fuldstændig samme lak – dette er ikke grundlag for en reklamation.
Ved samlinger i produkterne vil der være sprækker som ikke kan undgås. Disse sprækker vil afhængigt af temperaturen være større/mindre og vil især være synlige på produkter med en lys overflade.
Selvom Kvalitetsmarkiser ApS er uhyre omhyggelige med ikke at skade produkterne under håndtering og montage, kan meget små ridser der kun kan ses når man står meget tæt på produktet ikke undgås og vil ikke være reklamationsberettigede.
Fejl & mangler
Fejl & mangler ved den leverede ydelse eller vare berettiger ikke køber til erstatning for indirekte tab, tabt arbejdsfortjeneste, drifts- eller avancetab.
Hvis køber vil påberåbe sig en fejl eller mangel, skal køber, straks efter manglen er eller burde være opdaget, give Kvalitetsmarkiser ApS skriftlig meddelelse herom, samt anføre hvori fejlen eller manglen består. Der skal altid oplyses et fakturanummer som henviser til det købte produkt. Køber/bruger skal straks tage produktet ud af brug og må kun efter skriftlig aftale med Kvalitetsmarkiser ApS tage det i brug igen ved mangler. Efter Kvalitetsmarkiser ApS valg vil mangler ved det solgte blive afhjulpet eller omleveret for Kvalitetsmarkiser ApS’s regning inden for rimelig tid – dog maksimalt 26 uger.
Hvis køber ikke reklamerer som anført, kan køber ikke senere gøre en fejl eller mangel gældende.
Ejendomsforbehold
Kvalitetsmarkiser ApS forbeholder sig ejendomsretten til de leverede varer, indtil fuldstændig betaling har fundet sted med evt. tillæg af påløbne renter og andre omkostninger. Hvis varer ikke er fuldt ud betalt, kan disse ikke inddrages i købers konkurs, dødsbo eller lign. Kvalitetsmarkiser ApS er berettiget til at tage det solgte tilbage og fakturere køber for tabt arbejdsfortjeneste, hvis køber ikke overholder sin betalingsforpligtigelse.
Kvalitetsmarkiser ApS forbeholder sig retten til at tage fotos af vores opgaver og bruge dette til kvalitetssikring og til markedsføring. Ønsker køber ikke at Kvalitetsmarkiser ApS må bruge fotomateriale til markedsføring, skal dette meddeles skriftligt ved ordreaccept. Kvalitetsmarkiser ApS vil aldrig offentliggøre navne, adresser eller priser på referenceopgaver, medmindre det er aftalt med køber.
Ansvarsbegrænsning
Et erstatningskrav over for Kvalitetsmarkiser ApS kan aldrig overstige fakturabeløbet for det solgte. Kvalitetsmarkiser ApS hæfter ikke for driftstab, avancetab, som følge af forsinkelse eller mangler ved det solgte. Kvalitetsmarkiser ApS skal uden ugrundet ophold skriftligt underrette køber, såfremt der indtræffer force majeure og andre forhold, som Kvalitetsmarkiser ApS ikke er herre over.
For produktansvar gælder de til enhver tid gældende regler i dansk ret.
Persondatapolitik
Kvalitetsmarkiser.dk registrerer navn, adresse, postnummer, by, telefonnummer og e-mailadresser på kunder med henblik på tilbud, ordre eller fakturering. Oplysningerne gemmes i 20 år hvorefter de slettes. Oplysningerne videregives ikke til andre firmaer og opbevares sikkert og fortroligt på låst harddisk. Find i øvrigt den til enhver tid gældende persondata politik på www.kvalitetsmarkiser.dk
Tvist
Enhver tvist imellem Kvalitetsmarkiser ApS og køber skal afgøres efter dansk ret ved Retten i Sønderborg.
Nærværende salgs- og leverings-betingelser er gældende ved ethvert salg, medmindre andet skriftligt er aftalt og dette fremgår tydeligt i ordrebekræftelse.
Revideret November 2022